...He found you lost and guided you (93:7)

Monday, July 23, 2012

maintain

bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum

alhamdulillah.
alhamdulillah.
alhamdulillah
:)
saat dapat post entry ni,rasa sangat gembira dan bersyukur sebab sampai kepada Ramadhan. Sebelum sampai ke Ramadhan , mesti kita duk doa sokmo agar sempat dan dapat jumpa Ramadhan. So sekarang ni Allah dah bagi chan, so apa yang kita nak buat untuk use to the fullest every single bless dalam bulan ni. haa dulu bukan kemain nak sangat kan sampai.hehe


InshaAllah untuk minggu pertama bulan Ramadhan, semangat still membara kan dalam beribadah,good. Awal2 lagi kita set kan minda dan aim kita untuk ibadah to the fullest. Bulan Ramadhan bukan sekadar bulan berpuase ya tapi bulan ibadah. Bak kate orang "fiesta ibadah " :)


Ibaratnya, segala perkara yang sunnah dari seawal2 bersahur dilambatkan sehingga tahajjud pada malamnya, senang kata, semua tiptop lah, perfe'cto!!.Alhamdulillah, hats off kepada mereka2 yang punya semangat begitu. 







Namun, sebagai manusia kita perlu akui, iman kita ade ups and downs kaan? Ibarat permainan jongkang jongkit .Ada kalanya iman kita mantop dek kerana semangatnya amal ibadah yang kita lakukan yang kemudian terkesan pada diri. Then datang satu masa kita rasa liat je nak beramal, mulalah time tu lebih berat timbangan kealpaan sampai iman kita jatuh. Maha Suci Allah yang Maha Mengetahui faham kelemahan diri kita yang dilahirkan dengan serba kurang.Therefore, camane kita nak pastikan sepanjang bulan Ramadhan yang mulia ni, amal ibadah kita maintain, I mean ketaatan dalam beribadah, tak pun makin bertambah. Dalam video above, Habib Ali Al Jufri mengariskan 3 cara untuk kita mengekalkan ketaatan dalam beribadah ;-

1) doa & pengharapan kepada Allah swt
2) menjaga dan menyucikan pandangan , pendengaran, dan percakapan di pagi hari dan malamnya
3) Pastikan hati kita hadir bila beribadah kepada Allah

that's just the point of it, kalau korang tgk vid ni dan hayati, inshaAllah lagi meresap dalam sanubari. Sementara masih berada di awal Ramadhan, belum terlambat untuk kita fix kan diri. Allah tidak menilai kita pada hasilnya tapi sejauh mana kesungguhan usaha kita untuk mencari ketaatan dalam beribadah. Menulis untuk berpesan pada diri ini yang selalu terlupa juga.



p.s : doa juga sangat makbul dalam bln Ramadhan ni. sebelum berbuka puasa, ingatlah untuk berdoa buat saudara2 kite kat Palestin, Syria n Rohingya. InshaAllah makbul, dan aku, masih yakin dgn caramu ya Sayyidatina Khadijah.

2 comments: