...He found you lost and guided you (93:7)

Friday, March 12, 2010

~~Teladani kehidupan para sahabat~~~

Mari kita kembali ke sua2 hari b'sama salah s'org sahabat rasulullah s.a.w. yg sgt t'pilih dan sgt agung,Ali bin Abi Talib,b'sama isterinya,Fatimah,iai2 anak k'sayangan rasulullah s.a.w.Sua2 pagi Ali bangun dr tidur b'sama isterinya,Fatimah,kemudian mereka m'cari sesua2 utk d'makan.Namun tidak menemui sesua2 pon utk d'makan.Ali pon m'makai jubah b'lapis bulu binatang kerna pada tika i2 kota Madinah sgt dingin skali,lalu keluar utk m'cari makanan.Tiba2 dia t'ingat kpd s'org Yahudi yg mempunyai sebuah kebun,dan ia segera menuju kpdnya.Melihat k'datangan Ali,org Yahudi i2 menyapa."Wahai org Badui,kemarilah(ban2 kami)mengambilkn air .Aku akn mengupahmu utk setiap timba dgn satu biji kurma."Dan Ali pon m'bantunya hingga kedua tgnnya bengkak dan badannya letih.Ali kemudiannya pulang m'bawa kurma tersebut.Di dlm p'jalanan pulang,ia b'temu dgn rasulullah s.a.w,dan ia pon m'beri sebahagiaan kurma i2 pd nabi.Sisanya ia makan b'sama Fatimah utk hari i2.
seperti i2lah kehidupan mereka,tetapi mereka m'rasakan rumah mereka penuh dgn k'bahagiaan,ketenangan ,cahaya,dan keriangan..
k'bahagiaan i2 juga ad dlm diri Bilal dan Salman.sebab Bilal m'ngundangkan azan kebenaran serta Salman b'saudara dgn kebenaran..marilah sama2 kita m'hayati kisah para anbiya'terdahulu.

Monday, March 8, 2010

its over ~debate PNC '10

~debate again~
walaupun post kali ni agak lambat, dek kerana kekangan masa, tetapi alhamdulillah dengan masa yang ade ini sempat gak saya berkongsi sedikit sebanyak experience sepanjang debate piala naib canselor yang berlangsung pada akhir bulan February yang lepas.

kelab akedemik saya, ENTECH( enviromental technology) telah menghantar 2 group untuk english debate. ENTECH A yang terdiri drpd sophomore girls + zul , ENTECH B yang terdiri drpd saya, suhaili, luqman dan izwah. Alhamdulillah, walaupun kumpulan saya mendapat tempat ke-6 secara overall, namun ENTECH A telah berjaya meraih kemenangan dengan merangkul tmpat ke-3. satu kejayaan buat kelab ENTECH tersayang=)

ape-ape pun i would like to stress here that, participating debate have lots and lots and lots of benefits ( bnyk 'lots'..hehehe) 1st of all, pertandingan debat ni berjaya merapatkan ukhuwah antara saya dan rakan2 se'debat' saya. owh ya, dengan PNC ni juga telah menyebabkan saya dan kakak2 sophomore semakin rapat. sebab sebelum ni tak pernah kenal pun;p kalau jumpe pun, buat dunno je tetapi skrg, pantang jumpe, pasti riuh ( esp. kak shery). besides, this debate thing also sharpen our skills in communicate with others in terms of exchanging ideas and also in the way of conveying our thoughts in smart way ;) . on the other hand , we will gain self confidence when debating, because you don't even know the person that ur encounter with, yet you still need to stick with ur stand and like it or not, just face it!

hopefully. ishaAllah, i can participate once more in debate next year;)



Monday, March 1, 2010

nikmat Allah


Seandainya manusia ingin menghitung nikmat-nikmat pemberian Allah swt, maka mereka tidak akan mampu menghitungnya. Sekalipun air laut dijadikan tinta, seluruh ranting kayu dijadikan pena dan dedaun pokok yang ada di muka bumi ini dijadikan kertasnya, maka ia tidak akan pernah selesai. Betapa besar dan banyak nikmat yang Allah swt kurniakan disekeliling kita. Tetapi kita sering lupa dan lalai untuk bersyukur kepada yang Maha Memberi. Malah kita membalas dengan menggunakan nikmat-nikmat itu untuk melakukan maksiat kepadaNya. Ketika kita melangkah kaki keluar, menghayunkan tangan, menghirup udara yang segar dan menikmati cahaya matahari yang terang dan bersinar, pernahkah kita terfikir dari mana datangnya semua nikmat-nikmat ini? Sekiranya Allah swt mengarahkan semua kemudahan dan nikmat yang diberiNya kepada kita harus di bayar menggunakan wang, berapa banyak yang harus kita keluarkan untuk membayar semua itu?Tepuk dada tanya iman.


Kita sering lupa dan melupakan apa yang kita miliki. Sebaliknya selalu memikirkan bagaimana untuk mendapatkan apa yang kita belum miliki. Mungkin kita harus bertanya soalan ini kepada diri sendiri:"Mahukah aku kalau ada orang mahu membeli sepasang mataku dengan jutaan ringgit?". "Mahukah aku tukarkan kedua-dua belah tangan ku ini dengan emas yang bertan-tan?"Dan bahagian-bahagian tubuh kita yang lain. Hati, buah pinggang, jantung, dan lain-lain?Siapakah yang mahu menukar hidupnya dengan seluruh harta benda duniawi? Ingatlah, hidup ini sendiri adalah nikmat dari Allah swt. Firman Allah yang bermaksud; "Maka nikmat Allah yang mana lagi yang kamu dustakan?" InsyaAllah, semoga kita sama-sama dapat renungkan. Mari kita terus bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah dan terus sabar mengahadapi ujianNya.


(adaptasi dr i luv islam)




syukur ke hadrat illahi kerna kita sentiasa d'limpahi rahmat dan nikmatNya yg x ternilai(alhamdulillah).Kdg2 kita lupa hidup d'dunia ini hanya sementara(addunia illa mataal ghurur).kita hanyalah patung boneka d'atas pentas dunia ini..s2 saat nnti kita pasti akn kembali pd rabbi(al-maut).dan tika saat i2 tiba tiada lg penyesalan buat hamba yg lalai n leka dgn mainan pentas dunia...




buat sahabat sekalian,


t'ingat an pada satu ungkapan lirik nasyid oleh kump UNIC.(tajuk: hakikat bahagia)




bila susah tiada gelisah,bila miskin syukur pada tuhan,bila sakit tiada resah di
jiwa,bukankah tuhan telah berfirmanketahuilah dengan mengingati Allah jiwa kan
menjadi tenang,kebahagian itu suatu kesyukuran,bila kaya jadi insan pemurah,bila
berkuasa amanah,bila berjaya tidak alpa,bila sihat tidak lupakan tuhan....



sebagai hamba yg hina d'atas muka bumi ni,sentiasalah b'syukur d'atas nikmat yg d'kurniakan.jdlah insan yg sentiasa b'syukur~~~~~akhirul kalam sama2 kita muhasabah diri samada antum sume sentiasa m'syukuri ape yg d'beri...wallahualam...